Transport w temperaturach kontrolowanych – Kontrola warunków przechowywanej żywności

Transport w temperaturach kontrolowanych – Kontrola warunków przechowywanej żywności
Zadbanie o warunki przechowywanej żywności to bardzo ważny aspekt w czasie przejazdu. Nawet kilkugodzinny przejazd stosownie zapakowanych produktów może niekorzystnie wpłynąć na ich jakość itd. Dlatego też producenci stawiają na transport w temperaturze kontrolowanej.

transport
Autor: Jean-Pierre
Źródło: http://www.flickr.com
Przedziały temperatur są rozmaite, dotyczą ponadto różnych produktów, które są przeznaczone do przejazdu: żywności, roślin, słodyczy, lodów itp. Mechanizmy rewidujące temperaturę wewnątrz (przyczepy podłodziowe) magazynującej działają w trzech strefach. Temperatury grubo poniżej zera (okolice – 20 stopni C), przy założeniu że transport (pod tym linkiem) nie ma miejsca w trakcie mroźnej zimy, wymagają mocniejszego zamrażania. Temperatury między 2-8, 8-15 i 15-25 stopni stanowią kolejne trzy ważne progi, tak zwanych temperatur kontrolowanych. Choć w naszych warunkach temperatura poza pojazdem jest im bliższa, dystrybutor nie może sobie pozwolić nawet na parę stopni różnicy.

Cały proces zapewnienia temperatury pod transport sprowadza się do specjalistycznych systemów opakowań i kontroli kamerą. Przy tym dochodzi chłodzenie jeśli chodzi o przewozy w sztucznym otoczeniu o temperaturze poniżej zera.

Autor: Glen Wallace
Źródło: http://www.flickr.com

Producenci wszelakich dóbr konsumpcyjnych, które przeznaczane są na transport w temperaturze kontrolowanej generalnie decydują się na zlecenie usługi prywatnym przewoźnikom. Spedytorzy obdarzani szczególnym zaufaniem są fachowymi spółkami – przedsiębiorstwami, z solidnym zapleczem pojazdów i objeżdżaniem po kontynentach. Muszą posiadać dokumenty pieczętowane przez państwo – bez papirologii przed taką usługą staje większy znak zapytania. A to obniża ich wartość i potencjał na rynku.

Dostawy wyjątkowo kontrolowane pod względem temperatury i opakowania dotyczą żywności krótkoterminowej i lekarstw. Artykuły spożywcze – głównie przez krótki termin ważności, a medykamenty przez siłę oddziaływania i wymóg selekcji. Choć leki są ważne przez kilka dobrych lat, są jeszcze bardziej skrupulatnie monitorowane. Wysyłki w transporcie z temperaturą kontrolowaną, dla wtórego bezpieczeństwa, są dodatkowo opakowywane. Ryzyko jakiegokolwiek błędu kontrolerzy zbliżają do zera bezwzględnego.